Svar: Pludselig slut med grød

21. februar 2022

Alder:
6 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål omkring mad, flaske og modermælkserstatning mm. Jeg vil naturligvis gerne besvare det hele :)

Jeg er ked af at høre, at jeres dreng har været syg med falsk strubehoste. Det lyder ikke rart og er sandsynligvis også startet med en forkølelse, så der er ikke noget at sige til, at jeres drengs appetit har været nedsat, og at han derfor har søgt ekstra væske/mælk. Det er en naturlig forklaring på, hvorfor hans mælkeindtag er sat op, og skemaden fravælges.

Nu er det dog rigtig godt, hvis I kan komme tilbage på sporet igen, så han får flere og flere varierede fødevarer, begynder at få mad i hånden, kød, fisk osv. ligesom han også skal drikke vand - og så skal mælkeindtaget gradvist nedsættes.

Det er vigtigt, at du gør maden og spisetiden interessant, og jeg vil anbefale, at du starter med at sætte ham i den høje stol og giver ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med, sutte, gumle og gnaske på. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte blomkål- og broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, lidt bløde frugtbåde osv. Imens gør du grød eller mos klar, så giver du ham lidt vand at drikke, og så giver du ham lidt grød eller mos på en ske.

En agurkering kan han evt. selv sidde med, hvis du skærer en skive på 1.5 cm og fjerner kernerne, så kan du sætte agurken på hans tommelfinger, så han selv kan sidde med den. Øvrigt frugt skal du måske holde for ham, men stille og roligt vil han godt kunne selv. Du skal naturligvis have ham under opsyn hele tiden.

Hjælp ham med at holde fokus. Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en nogelunde jævn strøm...

Når han så bliver forstyrret af et eller andet, en lyd eller f.eks. far, der kommer ind til jer, så bekræft ham i den oplevelse "hov, der kommer far, hej far", og I hilser alle sammen, giv ham så lidt vand at drikke og fang så hans opmærksomhed igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.

Han behøver ikke spise store mængder, men det vil være rigtig godt, hvis han blot kan komme tilbage på at spise 1/2-3/4 dl. af gangen. Nogle gange vil han spise mere end andre gange, og det er helt fint. Det er også rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde en nogenlunde rytme, så hans spisetider ligger ens. Det vil påvirke hans indre ur og fornemmelse for sult og mæthed, så han er parat til at spise, når du tilbyder ham maden.

Han skal stadig tilbydes sine flasker, men det vil, som du også selv nævner, ofte være passende med 6 flasker i døgnet nu, men 7 flasker kan også være okay - hvis han f.eks. stadig har behov for en flaske om eftermiddagen jf. min dagsplan længere nede :)

Når han bliver 7 måneder, vil han skulle spise mere rigtig mad og vil ofte trives med 4 flasker. Derfor vil det være passende at skrue lidt ned i antallet og måske også se lidt på mængden... I første omgang, vil jeg anbefale dig, at du forsøger at fjerne flasken omkring kl 02.30. Start med at skrue ned i mængde, så han vænnes til at drikke mindre og mindre midt nat, samtidig med at hans indtag af rigtig mad om dagen naturligt øges, og han også begynder at kunne dække en del af sit væskebehov via vand af kop.

Hans væskebehov afhænger af hans vægt. Og jeg ved ikke, hvor meget jeres dreng vejer, men umiddelbart lyder det helt fint med ca. 800 ml i døgnet, jeg tænker ikke, at han umiddelbart behøver mere end dette, med mindre han er fysisk meget stor:) I takt med at han spiser mere rigtig mad og drikker vand af kop, så vil det naturligt dække en del af hans behov og antallet af flasker derfor også skulle skrues ned. Med den alder han har nu og de næste måneder frem vil regnestykket hedde ca. 110 ml pr kg i døgnet. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så vil han skulle have 770 ml (altså ca. 800 ml) i døgnet.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt ...

Annonce

... grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med øllebrød eller grøntsagsmos. Der begyndes med kød/fisk i grøntsagsmosen, Vand af kop.

Flaske og putes til middagslur, som nu ca. kl. 12.30

Eftermiddag 14.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Evt. en flaske om eftermiddagen... powernapper evt. eller den springes over, afhænger af hvor lange hans lure har været.

Aften 17.30-18: Tilbydes grøntagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd eller lignende, hvad I andre skal have at spise. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30 - det afhænger dog af , hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure om dagen, og hvornår han er stået op af sin middagslur.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23: Drømmeflaske og skal herefter stille og roligt vænnes til at sove til næste morgen tidlig, så flaske kl 02.30 skal gradvist trappes ud, så han vænnes til helt at undvære denne.

Det er super godt, at I altid tilbyder flaske før lur. Det må I gerne blive ved med, men når han bliver 7 måneder, så vil flasken formiddag og eftermiddag naturligt skulle trappes ud og i stedet erstattes med lidt større mellemmåltider. Lige nu er det dog rigtig fint at bibeholde disse flasker. Du skriver, at I ofte også tilbyder flaske efter frokost, hvis der er gået lang tid siden sidste flaske - og jeg læser dette som, at han både får flaske efter frokostmåltidet og igen før sin middagslur. Jeg vil anbefale, at I ikke giver ham en flaske efter maden, men i stedet bibeholder flasken før middagsluren, så han "kun" får én flaske i dette tidsrum.

Jeg kan se, at I ofte også giver en ret stor flaske før formiddagsluren - nogle gange 200-240 ml. Og selvom han som udgangspunkt skal have lov til at selvregulere, så kan det være en god idé ikke at øge mængden af mælk på dette tidspunkt. Både fordi det kan gøre, at han ikke kan spise frokost, men også fordi han i løbet af de næste uger bør begynde at få et mellemmåltid om formiddagen. Lige nu er hans morgenmad slået sammen med mellemmåltidet, men i løbet af de næste uger, vil det være rigtig godt at disse to måltider adskilles, og når han bliver 7 måneder, vil mellemmåltidet erstatte formiddagsflasken helt. At vænne ham til ikke at drikke store mængder mælk på dette tidspunkt kan derfor være en god idé.

Jeg tænker, at hans sygdomsperiode har nedsat hans appetit, og det har øget hans behov for mælk/flaske. Da han er begyndt at drikke ekstra meget mælk, så har det nedsat appetitten yderligere. Det er helt okay, at han har haft et ekstra stort behov for mælk/væske i nogle dage, han har haft behov for at blive fyldt lidt ekstra op efter et sparsomt indtag, men det er også godt, hvis I nu kan hjælpe ham tilbage på rette spor, holde igen med mælken og få hans interesse for skemaden skabt igen:)

Og så til dine PS´er :)

Hvis I laver en flaske klar med det samme, den skal drikkes, så behøver I ikke koge vandet, men kan godt bruge vand fra den kolde hane, som I så varmer op til 37 grader, kommer pulveret i og serverer. MEN, hvis I laver flasker på forhånd, som skal gemmes og stå klar, til han bliver sulten, så skal vandet koges og afkøles, før I blander flaskerne og sætter dem på køl.

Det er godt med vand af kop til alle måltider, og det må også gerne gives som tørstslukker imellem måltiderne. Du må gerne give vand fra den kolde hane. Du kan evt. forsøge med en gammeldags tudkop, som blot tippes så løber vandet ud (ikke drypfri), og hvor låget senere kan tages af, og han kan drikke uden.

Det er meget sandsynligt, at han har et suttebehov, som måske ikke dækkes helt via flaskerne, men sutten er god at tilbyde ham. Find evt. en model, som har facon og materiale som hans flaskesut.. I kan også prøve at koble sutten til en klud for at se, om han så vil blive gladere for den. Og måske behøver han den bare slet ikke mere, jo ældre han bliver, jo mere mad i hånden osv. han får at gnave på, jo mere stilles hans suttebehov også den vej igennem :)

Håber jeg er kommet omkring det hele, og at du er hjulpet videre på vej - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S